Jaki rower elektryczny kupić? Rodzaje e-bike’ów
22.06.2022

E-bike’i zdobywają coraz większą popularność wśród użytkowników właściwie każdego segmentu rowerów. O ile elektryczny gravel to jeszcze jakaś nowinka, tak modele e-MTB, e-cross, e-trekking, e-city i nie tylko, nikogo już nie dziwią.

Jeśli rozważasz zakup roweru elektrycznego lub chcesz bliżej poznać te maszyny, przygotowaliśmy dla ciebie poniższy poradnik. Koncentrujemy się na cechach poszczególnych grup. Aby poznać więcej podstawowych informacji (m.in.: co to jest rower elektryczny, jak to działa, jakie są rodzaje napędów?), zajrzyj tutaj. Poświęciliśmy też sporo uwagi temu, jak e-bike’i mogą się przydać w codziennych obowiązkach, np. dojeżdżaniu do pracy.

Dziś skupmy się na tym, jaki rower z napędem będzie optymalny dla ciebie.

 

Rozmiar roweru elektrycznego

Tak jak w każdy rowerze, i tutaj nie do przecenienia jest optymalne dopasowanie rozmiaru. Zwróć uwagę na wielkość ramy. Optymalnym rozwiązaniem jest przymierzenie się do upatrzonego lub podobnego roweru w sklepie. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, sprawdź tabelę producenta. Dopasowanie będzie różne w różnych grupach ze względu na różnice w budowie ramy i pozycji jazdy. Roboczo można przyjąć przybliżony podział (dla rowerów rekreacyjnych, czyli crossowych, trekkingowych, miejskich, budżetowych modeli MTB)

S / rama 16”-18” / wzrost 150-165 cm

M / rama 18-19” / wzrost 165-175 cm

L  / rama 19”-21” / wzrost 175 – 185 cm

XL / rama 21” / wzrost powyżej 185 cm

Powtarzamy, że jest on orientacyjny!

 

Po co ci ten rower?

Drugi ważny aspekt przy wyborze roweru elektrycznego: określ jego przeznaczenie i swój budżet. Z tymi informacjami zawęzisz wybór i ułatwisz sobie cały proces decyzyjny. Odpowiedz sobie na pytania, dokąd chcesz jeździć rowerem i jak często. Istotne będzie m.in.:

- nawierzchnia (na asfalt lepiej nada się inny rower niż na górskie ścieżki)

- odległość przemierzana jednorazowo (jeśli planujesz jeździć do pracy i po mieście, co dziennie nie zajmie więcej niż orientacyjnie 30 km, nie potrzebujesz dużej baterii, wystarczą ci podstawowe konstrukcje)

- tak jak w klasycznych rowerach: czy oczekujesz, że model będzie miał już fabrycznie zamontowane akcesoria? Jeśli tak, najbardziej przypadną ci do gustu elektryczne rowery miejskie i trekkingowe

 

Ile kosztuje e-bike?

Weź też pod uwagę, jakim budżetem rozdysponujesz. Możesz się zastanawiać, dlaczego rowery elektryczne są takie drogie – koszt rzeczywiście jest wyższy niż w przypadku klasycznych konstrukcji. Wynika to bezpośrednio z dodatkowych elementów, które składają się na system wspomagania – to połączenie akumulatora, silnika i kontrolera. Sprawdzone produkty uznanych marek są odpowiednio przetestowane, bezpieczne i gotowe na obciążenia i wyzwania przy użytkowaniu. Dlatego nawet jeśli pozornie „ten sam zestaw” można kupić z niesprawdzonego źródła, to tutaj otrzymujesz gwarancję. Szczególnie polecana jest marka Shimano wraz z jej systemem Shimano Steps, jednak trudno ją nazwać ekonomicznym wyborem. W ostatnich latach coraz większą, słuszną popularność zdobywają systemy Bafang, które łączą wydajność i atrakcyjną cenę.

Mając takie podstawy, można przejść do wyboru segmentu. Istnieje kilka podstawowych zależnie od twoich potrzeb. Przedstawiamy je poniżej.

Elektryczny rower górski: e-MTB

Te konstrukcje są przeznaczone do jazdy terenowej. Jeśli lubisz góry, ale męczy cię żmudne wjeżdżanie (czy wręcz wprowadzanie roweru lub jazda wyciągiem) na szczyt, pozwól się miło zaskoczyć. W terenach turystycznych funkcjonują wypożyczalnie rowerów elektrycznych, w których to właśnie „przygodowe” modele e-MTB zdobywają największą popularność.

Warto dodać, że to w elektrycznych modelach górskich jest szczególnie odczuwalna siła i efektywność napędu centralnego.

Istnieją także rekreacyjne modele górskie, które stanowią ciekawe rozwiązanie, jeśli ktoś nie zamierza ograniczać się do jazdy po samych ścieżkach. To hardtaile, które poradzą sobie w górach, ale po urlopie można zabrać je z powrotem do miasta i cieszyć się jazdą po asfalcie. Nie bez przyczyny coraz większą popularność zdobywa Romet e-RAMBLER.

Ta nowość 2022 wszechstronny elektryczny rower górski z komfortową ramą, oponami o szerokości 2,1” i wydajną baterią, odpowiedni jako codzienny środek transportu. Rower, na którym chce się jeździć.

E-cross

Jeśli rower górski wolisz zostawić w górach, ale mimo wszystko szukasz czegoś z porcją dodatkowej mocy i potencjałem do wyjazdów terenowych, rozejrzyj się w ofercie elektrycznych rowerów crossowych. Tak jak ich klasyczne odpowiedniki, modele e-cross łączą zalety MTB i szosy. Mają lekkie, terenowe opony na wszechstronnych kołach 28”, amortyzator 63 mm, a do tego dają wyważoną, komfortową pozycję jazdy.

E-Trekking

Elektryczne rowery trekkingowe to grupa związana z modelami e-cross, jednak odrobinę się od nich różniąca. Przede wszystkim: dzięki zamontowaniu bagażnika, błotników i stopki rowery stają się idealne na dalekie wyprawy. Nie potrzebujesz przejmować się warunkami pogodowymi ani spakowaniem bagażu: producent już się o to zatroszczył.

Aż chce się sprawdzić potencjał napędu elektrycznego: jeśli już wcześniej lubiłeś wyprawy rowerowe za miasto, teraz będziesz mógł dotrzeć dalej, szybciej, bezpiecznie.

W ofercie rowerów e-trekkingowych znajdują się propozycje zróżnicowane pod względem ceny, osprzętu i ramy, w tym hitowe modele Gazela i Wagant: więcej informacji.

E-city

W polskich miastach można już wypożyczać publiczne rowery elektryczne, co sprawia, że rośnie sprzedaż podobnych modeli. Nic dziwnego: frajda z przemieszczania tych samych ścieżek szybciej i lżej jest ogromna!

Elektryczne rowery miejskie mają akcesoria takie jak błotniki, bagażniki, podpory, czasem też koszyki na kierownicę – dzięki nim przemieszczanie się po DDR staje się efektywne i pełne satysfakcji. Opony toczą się szybko i gładko po asfalcie. Część modeli ma obniżony przekrok, co sprawia, że jeszcze łatwiej z nich korzystać. Przykładem może być Romet METRON, nasz klasyczny model wyróżniający się świetną  ceną, wygodną pozycją, bezproblemowym osprzętem oraz przydatnymi akcesoriami.

 

 

700D