Przepisy ruchu drogowego dla rowerzystów: koniecznie przeczytaj przed jazdą!
27.04.2022

 

Wiosna to moment, w którym Drogi dla Rowerów zapełniają się wszelkiej maści użytkownikami – od sezonowych pasjonatów, przez dzieci, osoby na hulajnogach i rolkach, aż po pieszych i – wreszcie – rowerzystów, którzy przez zimę po prostu tam nie wjeżdżali ze względu na lód i brak odśnieżania.

Równocześnie nie słabną napięcia w kontaktach z kierowcami, a mandaty mogą być przyznawane z najróżniejszych powodów.

Dlatego – zanim wyjedziesz na drogę publiczną, przypomnij sobie przepisy. Zwiększysz swoje bezpieczeństwo, a portfel odetchnie z ulgą; oto nasz poradnik.

 

Kto może jeździć na rowerze? Uprawnienia

Zacznijmy od podstaw; w Polsce osoba dorosła nie potrzebuje żadnego specjalnego zezwolenia na jazdę jednośladem – prawo do poruszania się rowerem nabywa się samoistnie wraz z ukończeniem 18 r.ż.

Z kolei osoby niepełnoletnie mogą się samodzielnie poruszać rowerem po drogach publicznych na podstawie jednego z dwóch dokumentów:

- prawa jazdy B1 (wydawane od 16 r.ż.)

- karty rowerowej (do egzaminu można przystąpić w wieku 10 lat)

Za jazdę rowerem bez uprawnień grozi mandat 100 zł.

UWAGA: Wszystkie przytoczone zapisy dotyczą również rowerów elektrycznych. W świetle prawa rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Rower może być pomocniczo wyposażony w silnik, uruchamiany naciskiem na pedały i z mocą ciągłą nie większą niż 250 W (oraz napięciu do 48 V). Po przekroczeniu prędkości 25 km/h moc w rowerze elektrycznym ma stopniowo spadać.

Zobacz ROWERY ELEKTRYCZNE https://www.romet.pl/Rowery,EBIKES,9,827,2022.html?stock=1

aa

Obowiązkowe wyposażenie roweru: to MUSISZ mieć

Po upewnieniu się, że możemy wyruszyć w drogę, należy sprawdzić stan roweru. Zgodnie z obowiązującymi na 2022 r. przepisami rower musi mieć:

- co najmniej jeden sprawnie działający hamulec,

- sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym dźwięku (dzwonek)

- z przodu: co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej

- z tyłu: co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej

- z tyłu: co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej

Brak któregoś z powyższych grozi mandatem w wysokości od 50 do 200 zł.

Warto też wiedzieć, że przepisy częściowo regulują sposób użytkowania akcesoriów. Na rowerze światła mają być włączone od zmierzchu do świtu (a nie, jak w przypadku samochodów, całą dobę).

 

KASK ROWEROWY nie jest obowiązkowy pod kątem prawa, jednak jego noszenie jest konieczne dla utrzymania bezpieczeństwa.

Niezależnie od wyposażenia twojego roweru, polecamy raz w roku, najlepiej przed sezonem, wybrać się na pełen serwis. Dzięki niemu dowiesz się, w jakim stanie są poszczególne elementy, i zapewnisz sobie kolejne miesiące spokojnej, bezpiecznej jazdy bez niespodziewanych usterek (pomijając dętki).

Przegląd roweru to koszt od ok. 100 zł.

 

Czy można jechać rowerem po chodniku? 

rower

Poradnik zachowania na drogach publicznych zaczynamy od odpowiedzi na gorące pytanie, które nurtuje niemal każdego rowerzystę:

Nie, nie możesz jechać rowerem po chodniku.

Od tej zasady są TRZY wyjątki:

- kiedy opiekujesz się dzieckiem do 10 r. ż. (według przepisów dziecko w tym wieku jest pieszym, nawet jeśli jedzie na rowerku)

- w przypadku, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, na której obowiązuje ruch powyżej 50 km/h, wynosi więcej niż 2 m i nie ma wydzielonego pasa dla rowerów

- jeśli warunki pogodowe zagrażają twojemu bezpieczeństwu na jezdni (np. śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła)

W każdym z tych przypadków pieszy ma pierwszeństwo. Obowiązuje cię szczególna ostrożność

Zabronione jest także przejeżdżanie przez pasy (mandat 100 zł). Należy zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę.

 

Rowerzysta na drodze - zakazy

Przechodzimy do pozostałych wytycznych, które obowiązują cię jako uczestnika ruchu. Jadąc rowerem po drodze publicznej NIE MOŻESZ:

- być nietrzeźwy: grozi za to mandat aż do 500 zł

- zdejmować rąk z kierownicy ani nóg z pedałów (musisz kierować co najmniej jedną ręką)

- używać telefonu (jeżeli wymaga to trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku)

- łapać się pojazdów

- jechać z dzieckiem bez fotelika

Istnieją kontrowersje odnośnie jazdy obok drugiego rowerzysty, np. twojego kompana podróży. Przepis mówi wyraźnie, że

możesz jechać obok innego uczestnika ruchu wtedy i tylko wtedy, gdy nie zagraża to bezpieczeństwu ani nie utrudnia poruszania się innym uczestnikom ruchu.

Dodajmy, że – podobnie jak w przypadku kasku – nie ma przepisu, który zabrania rowerzyście jeździć w słuchawkach. Mimo tego używanie ich znacząco narusza bezpieczeństwo twoje i innych uczestników ruchu. 

chodnik

Rowerzysta na drodze – nakazy

Skoro wiemy już, jak nie wolno jeździć, przejdźmy do tego, co robić na rowerze należy. Zaczynając od podstaw: jako uczestnik ruchu poruszasz się prawostronnie, czyli jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Masz obowiązek jechać:

- drogą lub pasem do rowerów, jeśli wyznaczono go w kierunku, w którym jedziesz

- w przeciwnym wypadku: poboczem

- jeżeli pobocze nie nadaje się do jazdy lub go nie ma, jedź jak najbliżej prawej krawędzi jezdni (w odległości 0,75-1 m).

Na szczęście zdecydowana większość miast w Polsce może się poszczycić coraz bardziej rozbudowaną infrastrukturą dla rowerów.

 

Rower czy samochód: kto ma pierwszeństwo?

Większość wypadków rowerowych na drogach publicznych to kolizje z samochodami, szczególnie z dwóch powodów: nieudzielenia pierwszeństwa i nieprawidłowego wyprzedzania. Statystyki powtarzają się każdego roku i mogą niechlubnie świadczyć, że rowerzyści i kierowcy mają problem z odpowiednim respektowaniem przepisów oraz swojej obecności na drogach.

Na drodze dla rowerów rowerzysta ma pierwszeństwo.

Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy wjeżdżasz z drogi rowerowej na jezdnię albo pobocze: wtedy włączasz się do ruchu i musisz ustąpić pierwszeństwa.

 

Przepisy a rower – sygnalizowanie manewrów

Ostatnim z bardzo ważnych aspektów jazdy rowerem po drogach publicznych jest sygnalizowanie manewrów. Jako że rower nie posiada kierunkowskazów, odpowiedni sygnał generuje kierujący, a dokładnie: jego ręka wyciągnięta w odpowiednią stronę.

Pamiętaj, aby sygnalizować manewr zakręcania odpowiednio wcześniej, żeby dać innym uczestnikom ruchu czas na reakcję. 

Dobrym nawykiem jest również sprawdzanie, czy pojazd za tobą nie planuje wyprzedzenia lub innego manewru: czy możesz bezpiecznie skręcić.

Na rowerze możesz wyprzedzać samochód z prawej lub z lewej strony w ramach jednego pasa ruchu. Ważne, żeby być świadomym, że przy tym manewrze znajdujesz się w martwym polu kierowcy samochodu: nie jesteś widoczny. Dlatego kluczowe jest zachowanie szczególnej ostrożności.

 

Przepisy ruchu dla rowerzystów: podsumowanie

Na koniec przypominamy: zależnie od sytuacji każdy z nas jest i pieszym, i rowerzysta, i kierowcą. Zachowuj się na drodze z odpowiednią ostrożnością i szacunkiem do innych: jedź tak, jak chciałbyś, żeby jeździli inni. Jutro to ty możesz być w sytuacji tego niecierpliwego kierowcy, który zaczął na ciebie trąbić, bo nie zauważył, że zacząłeś skręcać w lewo. Jutro to ty możesz iść chodnikiem i wściekać się na rowerzystę, bo ten zechciał zaoszczędzić kawałek drogi i przejechał tuż przed tobą przez pasy.

Przy odrobinie rozwagi i wyobraźni wszyscy zmieścimy się na drogach – do zobaczenia!

 

700D