Rower elektryczny - Twój nowy samochód?
07.11.2021

Rowery elektryczne szturmem zdobywają rynek i zyskują coraz szersze grono fanów. Nikogo nie dziwi już obecność ani akumulatora w ramie roweru, ani e-bike’a na drodze dla rowerów. Jeśli zastanawiasz się na przykład:
- jak to w ogóle działa
- czy to coś dla Ciebie
- jakie są plusy i minusy
- dostępne opcje (wraz z cenami)
- gdzie można przetestować rower elektryczny
nie szukaj dalej! Spieszymy, żeby zgodnie z naszą wiedzą i doświadczeniem odpowiedzieć na nurtujące pytania.

Jak działa rower elektryczny? Czy mogę na nim jeździć? Technologia i przepisy.

Definicja roweru elektrycznego stwierdza jasno, że jest to: „pojazd jednośladowy napędzany siłą mięśni i silnikiem”. Od razu rozwiewa więc często pojawiające się wątpliwości – czy trzeba pedałować? Trzeba, tym bardziej, że zazwyczaj to właśnie ruch pedałów aktywuje wspomaganie. Jeśli pojazd porusza się bez udziału Twojej siły, nie można w ogóle nazwać go rowerem.
Drugi wyznacznik określający, czy maszyna jest rowerem elektrycznym, to prędkość. Według wytycznych w prawie Polski i Unii Europejskiej e-bike rozpędza się maksymalnie do 25 km/h. Kategoria szybszych rowerów elektrycznych, tzw. S-Pedelec (Speed pedal electric cycle), które osiągają 40 lub 45 km/h, to w świetle prawa już motorowery. To znaczy, że nie powinny poruszać się po drogach dla rowerów, tylko po jezdni.  
Blokada nałożona na silnik sprawia, że po przekroczeniu 25km/h jedziesz o własnych siłach. Możesz więc poruszać się szybciej, z tym że tracisz wtedy elektryczną asystę. Wspomaganie włącza się z powrotem, kiedy prędkość spada. Z roku na rok powstają bardziej zaawansowane silniki, w których proces ten przebiega coraz płynniej, staje się praktycznie nieodczuwalny.


Dzięki blokadzie nie stanowimy zagrożenia na drogach publicznych. Własnoręczne usunięcie blokady jest równoznaczne z utratą gwarancji na rower, grozi też zwiększeniem ryzyka wypadków. Pamiętajmy przede wszystkim o zdrowym rozsądku.
Do prowadzenia roweru elektrycznego nie potrzebujesz żadnych dodatkowych uprawnień (prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego). Osoby do 18 r.ż. muszą mieć kartę rowerową. Obowiązkowe wyposażenie obejmuje to, co w każdym rowerze, czyli: sprawny hamulec, odblask, światła przód-tył i sygnał dźwiękowy (dzwonek). Zdecydowanie radzimy założyć też KASK.
Elementy roweru elektrycznego
Skoro już znamy podstawy, przyjrzyjmy się z bliska mechanizmowi, który sprawia, że e-bike’i to źródło takiej niewyczerpanej frajdy!
System tworzą następujące elementy:
- silnik
- akumulator
- kontroler.
Umiejscowienie silnika i akumulatora wpływa na wygląd i właściwości jezdne całego roweru. Zależnie od modelu mamy do wyboru silnik w piaście (przedniej lub tylnej) lub mocowany centralnie (w korbie). Pierwsza opcja jest bardziej ekonomiczna i spotykana w budżetowych rowerach rekreacyjnych, a druga zapewnia znacznie wyższe osiągi.


Romet ERE 501 – przykład nowoczesnego e-MTB z silnikiem centralnym i półzintegrowaną baterią w ramie. Rower jest produkowany w Polsce. Poznaj pełną specyfikację: https://www.romet.pl/Rower,ERE_501,10,804,805,15594,2021.html
Akumulator może być umieszczony z tyłu (na bagażniku), wyjmowany w ramie lub w pełni zintegrowany. Konstrukcje zintegrowane zapewniają maksymalną ochronę systemu, wyglądają elegancko, a dzięki nisko osadzonemu środkowi ciężkości poprawiają wrażenia z jazdy. To najbardziej pożądane, nowoczesne konstrukcje. Zasięg wspomagania w rowerze elektrycznym na pojedynczym ładowaniu waha się od kilkudziesięciu aż do ponad 100 km, zależnie od różnych czynników (takich jak pojemność akumulatora, waga użytkownika, teren).
Akumulator wyjmuje się w intuicyjny sposób i podłącza do prądu lub ładuje razem z rowerem. Ładowanie trwa kilka godzin (najnowcześniejsze baterie oferują doładowanie do 80% już w 2h – i czas ten nieustannie się skraca). Trzeba pamiętać, że system zwiększa wagę roweru o 6-9 kg.

Ostatni element: kontroler pokazuje aktualne dane, takie jak tryb jazdy, poziom naładowania, trasa, przebyte kilometry.


Przejrzysty, funkcjonalny wyświetlacz LCD wyraźnie poprawia wrażenia z jazdy. Na zdjęciu model e-WAGANT, specyfikacja dostępna: https://www.romet.pl/Rower,WAGANT_1_RM,10,804,807,15610,2021.html
Producenci topowych systemów e-bikes to m.in.: Shimano (Shimano Steps), Bafang.  

 

Jaki wybrać rower elektryczny? Rodzaje e-bike’ów

Popularność rowerów elektrycznych sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej modeli, tworzonych z myślą o różnych potrzebach. Decydując się na zakup roweru elektrycznego, odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań, takich jak: gdzie chcesz nim jeździć? Czy ma stać się środkiem codziennego transportu, pomóc wrócić do formy, a może po prostu dać jak najwięcej zabawy w górach i na hopach?
Każdy znajdzie coś dla siebie – najważniejsze, to pamiętać o dobrym dopasowaniu do swojego stylu jazdy oraz budowy i wzrostu. To, co sprawdzi się najlepiej u Ciebie, wcale nie musi jednocześnie być szeroko reklamowanym, zupełnie nowym, hiper drogim modelem z włókna węglowego.
Do wyboru masz wiele modeli w kilku głównych kategoriach:
- elektryczne rowery miejskie (e-CITY), które mogą z powodzeniem zastąpić Ci samochód w załatwianiu codziennych spraw. Najczęściej mają lekkie akumulatory i silniki w przedniej piaście. Dzięki temu utrzymują niską cenę i są intuicyjne w obsłudze. Zamontowane akcesoria (podpórki, oświetlenie, błotniki, bagażniki) dodają im wszechstronności. To najczęstszy wybór osób pracujących w biurach.
Rowery turystyczne, czyli e-CROSS i e-TREKKING sprawiają, że wyprawy rowerowe stają się jeszcze bardziej ekscytujące. Możesz jechać dalej i czerpać jeszcze więcej satysfakcji: pagórki stają się bardziej płaskie, ale nie tracisz nic z genialnych widoków! Propozycja dla poszukiwaczy przygód.
Rowery elektryczne e- MTB) są tworzone z myślą o pasjonatach jazdy terenowej. Cechują je silniki centralne i akumulatory zintegrowane z ramie. Szerokie opony 27,5” lub 29” przecinają pewnie przeszkody przed Tobą. Elektryczne rowery górskie wykorzystują te same sprawdzone komponenty, co ich analogowi bracia, czyli np. osprzęt Shimano Deore, XT lub SLX, SRAM Eagle oraz mocne hydrauliczne hamulce tarczowe.

Jeśli chcesz na własnej skórze poczuć potencjał tych maszyn, zachęcamy do odwiedzenia centrum testowego w Srebrnej Górze – więcej informacji: https://www.romet.pl/centrum_testowe/srebrna_gora/

 

Rower elektryczny – czy warto?

Rowery elektryczne wzbudzają całe spektrum emocji, od zachwytu, przez ciekawość. Często powtarzany zarzut odnosi się do „oszukiwania”. Tak jakby jazda na rowerze elektrycznym była w jakiś sposób na skróty. Jeśli wspomaga Cię silnik, to już nie jest prawdziwy ruch?
Wszystkim, którzy podchodzą do tematu z dystansem, radzimy najprościej: spróbujcie, zanim ocenicie.
Może się okazać, że pojedziecie przed siebie z takim samym skupieniem i wysiłkiem, tylko nagle okaże się, że pokonaliście znacznie dłuższy dystans. Rowery są dla wszystkich – nie warto wykluczać nowości, zanim się jej nie sprawdzi. Rower elektryczny sprawia, że jazda staje się osiągalna dla osób starszych i po kontuzji. Pomaga wrócić do formy… a poza tym daje mnóstwo frajdy i nieocenioną przyjemność z jazdy.
Co ciekawe: Rower elektryczny jest niemal tak samo ekologiczny jak klasyczne konstrukcje. Jadąc na e-bike’u, zostawiasz 12X mniejszy ślad węglowy niż w samochodzie osobowym.
Sprawdź nasze rowery elektryczne: https://www.romet.pl/Katalog_rowerow,EBIKES,9,804,2021.html

 

 

 

 

700D